حقوق| مدرسه وکالت و تجارت |School of Law & Business
نفت , اقتصاد , تجارت بین الملل , شرکت های تجاری , بازرگانی بین المللی , مشاوره بازرگانی,مطالعات تخصصی حقوق تجارت,مقالات  
ترجمه متون انگلیسی

 ترجمه متون حقوقی انگلیسی

لوگوی ما

 مدرسه وکالت و تجارت

لطفا کد لوگوی وب را در وب خود قرار دهید. با تشکر
معرفی کتاب

کتاب مسئولیت مدنی شرکت های نفتی دولتی

کتاب اصول فقه مهارتی

کتاب جامع راهنمای اصول فقه

قانون
زندگی نامه اساتید حوزه علمیه قم

زندگی نامه خود نوشت و آثار علمی
حجت الاسلام محمد تقی خلجی



محمدتقی خلجی در کربلای معلا،حرم حضرت عباس (ع)،سال 1387


یا رب کجاسـت محـرم رازی که یـک زمـان

دل شرح آن دهد که چه دید و چه ها شنید

                                                                                                                              (حافظ )          

  

سرگذشت زندگی ما آدمیان - هر که گوباش - آمیخته ای است از زشتی ها، و زیبابی ها[1]. و هرکس که آهنگ نوشتن سرگذشت زندگی خویش در سر دارد، انصاف آن است که در کنار زیبایی ها از زشتی های خود نیز، یاد کند؛ چرا که بسندگی به نقل زیبایی ها و چشم پوشی از زشتی ها، گذشته از آن که پرداختن به بخشی از زندگی و نقل ناقص گذشتة عمر است، گونه ای خود خواهی و خویشتن ستایی است که از منظرِ عقل وشرع ناپسند است.

معمولِ بسیاری از کسانی که سرگذشت خود را نوشته اند و ما برخی از آن ها را می شناسیم، این بوده است که رندانه از نقل زشتی ها و خطاهای ـ عمدی و غیر عمدی ـ خود، چشم پوشیده اند. گویی چنان که از مادر پاک زاده شده اند پاک نیز، زیسته و در زندگی شان هیچ گونه خطا و لغزشی نبوده است !

افزون بر این، اساساً نقل گذشتة زندگی و داوری منصفانه و بِدور از تعصّب وخود خو اهی، کاری بس مشکل و جانفرساست.

نگاه نقادانه به گذشته داشتن و هر کجا که باید، پا برسرِ نفس نهادن و عیب ها و خطاها را بدون مجامله و بی پرده برشمردن و به آنها اعتراف کردن و اقرار دادن، کار هر کس نیست؛ کار مردان است، شجاعت و دلیری می طلبد.

در حقیقت، نقل خطاهای گذشته و حال و اعتراف به کاستی ها، درگیری با هوای نفس است که غلبۀ برآن نیازمند تأیید و تسدیدِ الهی است : (إِنَّ النَّفْسَ لاََمَّارَةُ بِالسُّوءِ إِلاَّ مَا رَحِمَ رَبِّی)[2]

قوّت از حق خواهم و توفیق ولاف                                       تا به سوزن برکَنم این کوهِ قاف

سهل شیری دان که صف ها بشکند                      شیر آن است آن، که خود را بشکند  (مثنوی)

البته منظور من از گفتن خطاهای ـ عمدی و غیرعمدی ـ و اعتراف به کاستی های گذشته وحال، پرده دری و افشای گناهان و اشاعة زشتی ها نیست که این خود، خطایی بزرگ و نابخشودنی است؛ بلکه مقصود خطاهایی است که در موضع گیری های اجتماعی ـ در مدیریت ها ومسئولیت ها ـ  رخ داده و موجب تضییع حقوق مردمان شده است.

و امّا من، به همین دلیل، نه در صدد نوشتن خاطرات و سرگذشت خویشم و نه توانِ خود شکستن را دارم و صادقانه می گویم که مرد این کار بزرگ نیستم، با این که به طور قطع، خطاها ولغزش های بسیار دارم ـ تقصیراً وقصوراً ـ اگر چه می دانم؛ بلکه بر این اعتقادم  که خدای مهربانِ خطاپوش و خطابخش، کریم است و: «با کریمان کارها دشوار نیست».

ای کریم و ای رحیم سرمدی                 در گذار از بدسٍگالان این بدی

حرمت آن که دعا آموختی      در چنین ظلمت چراغ افروختی  (مثنوی)

خدای کریم خود فرمود: کدامین کس باشد«جز خدای بخشایندة مهربان» که دعای بیچارگان مضطر را به اجابت می رساند و رنج ومحبت آنان را برکنار می کند؟ «أَمَّن یُجِیبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَیَكْشِفُ السُّوءَ»[3]

یارشو ای مونس غمخوار گان               چاره کن ای چارۀ بیچارگان

---------------------------

درگذر از جُرم که خواهنده ایم                           چارۀ ماکن که پناهند ایم

پیش تو گوبی سر و پای آمدیم                            هم به امید تو خدای آمدیم (نظامی)

به همین جهت، به سال شمار زندگی خویش بسنده و خاطرات تفصیلی خود را به وقتی دیگر وا می گذارم.

شرح این هجران و این خون جگر                    این زمان بگذار تا وقتی دِگر

وامّا روز شما زندگی

1327(هـ.ش) من محمد تقی خلجی فرزند حبیب الله در یکی از روستاهای فریدن اصفهان و در خانواده ای مذهبی و کشاورز متولد شدم، (به استناد شناسنامه).

1333 (هـ.ش) در سنّ شش سالگی، در همان زادگاهم، به دبستان رفتم (دبستان ادیب).

1339(هـ.ش): در دبیرستان «علامه طباطبایی فعلی» و «...» در انتهای خیابان خواجه نظام الملک (برادران شهید گوهری)، روبروی پادگان قصر، تا کلاس پنجم دبیرستان مشغول به تحصیل بودم و کلاس ششم (دیپلم در رشته طبیعی، بر پایه نظام قدیم) را در «دبیرستان علمیه» میدان بهارستان روبروی ضلع جنوبی مدرسة سپه سالار (شهید مطهری) خواندم.

1348(هـ.ش) پس از فراغت از مقطع دبیرستان، به تدریس در دبیرستان ملّی ( غیر انتقاعی امروز) و سپس تا خرداد 1350 در بانک سپه مشغول به کار بودم.

1350 (هـ.ش) خرداد ماه همین سال بود که، تحت تأثیر سخنرانی پر جاذبه خطیب دانشمند آقای فلسفی وبه تشویق آیت الله سیدرضا صدر و بسیاری از دوستان و آشنایان، و البته با مخالفت برخی از بستگان نزدیک، به تحصیل علوم اسلامی علاقمند شدم، به همین منظور از بانک سپه ـ با این که آن روزها برای بسیاری از جوانان تحصیل کرده جاذبه داشت ـ استعفا کرده، به قم آمدم.

جالب این که برای آمدن به حوزة علمیه در مشورت با قرآن به این آیه از سوره کهف برخورد کردم :«وَإِذِ اعْتَزَلْتُـمُوهُمْ وَمَا یَعْبُدُونَ إِلاَّ اللهَ فَأْووا إِلَى الْكَهْفِ یَنشُرْ لَكُمْ رَبُّكُم مِن رَّحْمَتِهِ وَیُهَیِّئْ لَكُم مِن أَمْرِكُم مِرْفَقاً»[4].

1354(هـ.ش) به بعد، ضمن تحصیل مقدمات علوم اسلامی، پاره ای اوقات (ایام عاشورا، ماه رمضان) برای تبلیغ دعوت می شدم.  

بیش تر سخنرانی هایم اعتقادی وگاه سیاسی بود، در قم، تهران و اصفهان و در این سال بود که به خاطر سخنرانی سیاسی و نقد رژیم شاه، توسط ساواک فریدن دستگیر و امّا همان روز آزاد شدم.

1356(هـ.ش) تا پیروزی انقلاب با مبارزات جدّی مردم انقلابی ایران به رهبری اما م خمینی در سنگر سخنرانی همراه بودم؛ سخنرانی هایی که برای انقلابیون پس از پیروزی، حتی شنیدن آنها سخت و سنگین بود.

1357 ه . ش : در ماه رمضان همین سال، بنا به فرمان امام خمینی(ره) به همۀ گویندگان، من نیز در تهران، خیابان خوش، مسجد امام صادق (علیه السلام) علیه رژیم شاه سخنرانی کردم و در روز 27 رمضان دستگیر و به مدت 58 روز در زندان کمیته مشترک؛ معروف به کمیته ضدّ خرابکاری، زندانی بودم و...

1357(هـ.ش) در ماه بهمن، عضو ستاد استقبالِ امام خمینی(ره) در قم بودم ودر روز ورود امام (10/ اسفند1357) در مدرسۀ فیضیه ورود ایشان را به شهر قم، خیر مقدم گفتم و تا سال1372افزون بر تدریس در حوزة علمیه، در سنگر سخنرانی، به ویژه، در زمان جنگ، در تشویق مردم برای کمک به جبهه جنگ ایران با عراق، انجام وظیفه می کردم.

1361(هـ.ش) یک هفتۀ قبل از فتح خرمشهر، در نماز جمعه آبادان به امامت آیت الله جمی، برای رزمندگان سخنرانی کردم.

1367 (هـ.ش) پس از قبول قطعنامۀ 598 و پایان جنگ ایران وعراق در جبهۀ غرب کشور؛ قرارگاه غرب پادگان ابوذر، در قصر شیرین و در تنگة حاجیان، برای رزمندگان سخنرانی کردم .

1368(هـ.ش) تا سال 1370 در دانشگاه تهران، به تدریس معارف اسلام مشغول بودم.

1371(هـ.ش) به مدت دو سال، برای تدریس در دانشگاه رازی سنندج به کردستان رفتم و سرپرستی دانشگاه رازی ومشاورت فرهنگی دانشگاه آزاد و معاونت فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی وادارة دفتر نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه را نیز، به عهدۀ داشتم.

1373(هـ.ش) معاونت پژوهشی حوزة علمیه قم - در آغاز تأسیس- در دورۀ ریاست آیت الله مومن ـ البته برای چند ماهـ به عهدۀ من بود که بارفتن ایشان من نیز، به تاویل مصدر رفتم و آن روز بود که دریافتم مصدر اصل کلام است و از وی ... و از این پس، تا اکنون به کار تالیف مشغول هستم .

اساتید من

1-  ادبیات: صرف و نحو (جامع المقدمات و سیوطی) حجت الاسلام معراجی، حجت الاسلام  والمسلمین آقای فشارکی و سیاوشی.

2- معانی و بیان (کتاب مُطول) مرحوم حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ ابواالقاسم غروی.

3- منطق: حاشیۀ ملا عبدالله، حجت الاسلام والمسلمین آقای طالقانی، منطق منظومۀ سبزواری، منطق تجرید (صناعات خمس)، شرح المطالع (مباحث الفاظ) مرحوم حجت الاسلام والمسلمین آقای جلیلی آذر شهری و آیت الله شیخ محمد یزدی.

4- اصول الفقه: معالم الاصول، حجت الاسلام والمسلمین باکوئی، قوانین الاصول، حجت الاسلام والمسلمین آقای دوزدوزانی، رسائلِ شیخ اعظم انصاری، حجت الاسلام والمسلمین آقای غروی، کفایه الاصول، ج 1 - آیت الله طاهر شمس، ج2 - آیت الله فاضل لنکرانی.

5 - فقه : شرح لمعه، ج1 - حجت الاسلام والمسلمین آقای غروی. ج2- حجت الاسلام والمسلمین آقای سید ابوالفضل موسوی تبریزی و آیت الله آقای  نیّری همدانی،  مکاسب شیخ اعظم آیت الله ستوده و آیت الله پایانی .

6 - درس خارج فقه واصول: آیت الله آقای وحید خراسانی، آیت الله حاج شیخ جواد تبریزی وآیت الله آقای منتظری (بحث زکات و حکومت اسلامی).

کلام، فلسفه و عرفان

1- شرح تجرید الاعتقادِ علامه حلی، آیت الله حاج شیخ یحیی انصاری شیرازی.

2-  منظومۀ حکمت سبزواری، حجت الاسلام دکتر احمد بهشتی، آیت الله محمدی گیلانی

3- اسفار: ج1 - آیت الله سید رضا صدر، ج 8 و 9 آیت الله جوادی آملی، شفا (بحث نفس) آیت الله حسن زاده آملی.

4-  تمهید القواعد، ابن ترکه وفصوص الحکم محیّی الدین عربی همراه با شرح قیصری، آیت الله جواد آملی .

کتاب هایی که تدریس کرده ام .

1 - ادبیات: جامع المقدمات، سیوطی، مغنی؛ تدریس مکرّر.

2 - معانی وبیان : مختصر .

3 - منطق : کبری فی المنطق، حاشیۀ ملا عبد الله ،المنطق، منظومۀ منطق؛ تدریس مکرّر.

4- فلسفه: بدایة الحکمة، نهایة الحکمة، علامه طباطبائی و شرح منظومة حکمت حاج ملاهادی سبزواری.

5- اصول الفقه : معالم، وبخشی از رسائل .

6- شرح لمعة ج1.

آثار

1 - تشیع و انتظار .

2 آسیب شناسی زبان، تملّق وچاپلوسی.

3 - محمد مقتدای نکو (سیری در سیرۀ عملی پیامبر(ص) .

4 - باران های بهاران (نگاشته هایی در ادب و اخلاق ) .

5 - امام خمینی ومفاهیم اخلاقی (غیبت) .

6- امام خمینی ومفاهیم اخلاقی (توبه ).

7- امام خمینی ومفاهیم اخلاقی (زهد و پارسایی).

8- - بازنویسی ومقدمه و پاورقی پاسداران وحی، آیت الله فاضل لنکرانی  و آیت الله اشراقی (ره).

9 - سحر سخن واعجاز اندیشه در باز خوانی آموزه های بعثت، ترجمه وشرح دو خطبه از حضرت زهرا (س)؛ خطبة فدک در مسجد النبّی و خطبه ای که در دیدار با زنان مهاجر و انصار ایراد فرمود.

10- ترجمه صحیفه سجادیه.

11 - ترجمه وشرح صحیفه سجادیه .

12 - پرتوی از سورۀ یوسف (علیه السلام ).

13- جلد سوّم ترجمه و شرح صحیفه سجادیه .

14- شرح دعای مکارم الاخلاق



1 . اگر چه زندگی اولیای بزرگ خداوند؛ پیامبران وا مامان، علیهم السلام ، همه پاکی وزیبایی است و نبایدو نمی شاید، حتّا هیج بزرگی را، با آنان به قیاس آورد: چراغ مرده کجا ؟ شمع آفتاب کجا ؟ (حافظ).

انسان ها، جز آنان که به تأیید و تسدید الهی اهل عصمت اند، از خطا و لغزش مصون نیستند و در جای امنی ننشسته اند .

2 . سوره یوسف آیه 53                                         

3. سوره نمل،آیه63.

[4] کهف/16: و اکنون که از آنان (بت پرستان) و از آنچه جز خداوند می پرستند؛ کناره جستید، در غار پناه گیرید تا پرودگارتان بخشایش خویش را بر شما بگسترد و از کارتان برای شما برگ و نوایی فراهم سازد.




طبقه بندی: اساتید حقوق، دین و حقوق، حوزه علمیه و روحانیت ، یادداشتهای روزانه،
برچسب ها: یادداشتهای شخصی محمدتقی خلجی، آنچه باید از حوزه های علمیه دانست، تاریخ حوزه های علمیه شیعه، پربیننده ترین وبسایت حقوقی ایران، خانواده خلجی و سرگذشت آنها، شرح حال علمی حجت الاسلام و المسلمین محمدتقی خلجی، وکالت نیوز،
[ یکشنبه 29 بهمن 1391 ] [ 11:24 ق.ظ ] [ مدرسه وکالت و تجارت ]
.: Web Themes By Ali Aminzadeh :.

درباره تارنما


www.rkz.ir
-----------------------------

سحرم دولت بیدار به بالین آمد
گفت برخیز که آن خسرو شیرین آمد
قدحی درکش و سرخوش به تماشا بخرام
تا ببینی که نگارت به چه آیین آمد

----------

آزادی بیان و ارائه فکر و عقیده از حقوق طبیعی هر انسان است.
این تارنما را ایجاد نمودم
تا آنچه از حقوق و تجارت در ذهن دارم
از عرصه اندیشه به میدان قلم بیاورم.
لذت تجارت به حدی است که فلسفه و سیاست روح مرا تعالی نمی دهد.
تجارت پایه و اساس
سعادت و خوشبختی هر جامعه است.
محمد بن عبدالله (ص) فرمود :
«اگر نان نبود،
ما نماز نمی خواندیم و روزه نمی گرفتیم».
تجارت را برگزیدم
تا دل و دین و دنیا نیز با من باشد.

روح الله خـلـجی

----------

Le régime juridique de l'Iran droit beaucoup à celui de la France. Le droit civil, le droit du commerce, le droit public, les notions utiles et fréquentes du droit pénal ainsi que les jurisprudences de la cour suprême de la France ont toujours été utilisés comme des modèles pour les juristes, les législateurs et les juges iraniens. L'école de droit et des affaires essaie d'introduire les lois et les jurisprudences françaises et promouvoir ainsi l'influence du régime juridique français sur celui de l'Iran
Rouhollah KHALAJI
Avocat et conseiller juridique

کلیپ هایی از روح اله خلجی
دوره های درسی روح اله خلجی
موضوعات

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic