حقوق| مدرسه وکالت و تجارت |School of Law & Business
نفت , اقتصاد , تجارت بین الملل , شرکت های تجاری , بازرگانی بین المللی , مشاوره بازرگانی,مطالعات تخصصی حقوق تجارت,مقالات  
ترجمه متون انگلیسی

 ترجمه متون حقوقی انگلیسی

لوگوی ما

 مدرسه وکالت و تجارت

لطفا کد لوگوی وب را در وب خود قرار دهید. با تشکر
معرفی کتاب

کتاب مسئولیت مدنی شرکت های نفتی دولتی

کتاب اصول فقه مهارتی

کتاب جامع راهنمای اصول فقه

قانون
دانشگاه علوم اسلامی رضویحوزه و دانشگاه

معرفی اجمالی دانشگاه علوم اسلامی رضوی

حقوق خوانی به سبک دانشگاه حوزوی

نویسنده: حجت الاسلام حسین نصرتی

منبع: رساله حقوق



برخی از استادان مطرح کشوری که در این دانشگاه، تدریس کرده یا می کنند عبارتند از: دکتر حسین آبادی، دکتر نجفی ابرندآبادی، دکتر اردبیلی، دکتر عابدیان، دکتر محقق داماد، دکتر ضیایی بیگدلی، دکتر زمانی، دکتر نیکبخت، دکتر جعفرزاده، دکتر دیهیم، دکتر میرمحمدصادقی، دکتر آخوندی، دکتر کوشا،دکتر کدخدایی، دکتر هادی صادقی، دکتر سیمائی صراف، دکتر پاسبان، دکتر آشوری، دکتر الماسی، دکتر امینی . همچنین مرحوم دکتر فخاری و دکتر سپهوند تا آخرین روزهای حیاتشان در این دانشگاه مشغول تدریس بودند.

برای قرن های متمادی حوزه های علمیه با همان ساختار سنتی خود، تنها گزینه مطرح در کشورهای اسلامی از جمله ایران برای جویندگان دانش های گوناگون بود. از دانش های تجربی و ریاضی گرفته تا علوم انسانی و از همه مهمتر فقه و اصول.

اساس روش متداول در این نهادهای آموزشی مبتنی بود بر آزادی طالب علم در انتخاب شخص استاد، نوع درس،  مدت زمان تحصیل، شهر تحصیل و نهایتاً سطحی از آموختن علم که دانشجو(طلبه) پس از آن، خود را از آموختن علم بی نیاز می دید. علاوه بر این، مهاجرت برای کسب دانش، عنصری تاثیر گذار و غالباً ناگزیر بود. همچنین به علت انس و ملازمت نسبتاً طولانی استاد با شاگرد، نوعی رابطه معنوی و عاطفی میان این دو برقرار می شد که برکات خاص خود را داشت. با این همه در سایه نبود امکانات مادی گسترده برای جویندگان علم و عدم اهتمام جدی فرمانروایان به علم و دانش، دانشورزی  بیشتر به افرادی اختصاص پیدا کرده بود که معمولاً انگیزه ای مادی برای کسب علم نداشتند و اغلب افرادی بودند که یا به دلیل تاکید شریعت مقدس اسلام به تعلیم و تعلم به کسب علم مبادرت می ورزیدند و یا به دلیل عطش سیری ناپذیر خود در نوشیدن از چشمه های جوشان علم و معرفت.

تا اینکه در اواخر قرن گذشته خورشیدی، کم کم نمونه هایی از روش نوین کسب دانش که در اروپا متداول بود در قالب دارالفنون و سپس بصورت دانشگاه وارد نظام آموزشی ایران شد. این روش، ویژگی هایی دارد که در نظام سنتی دانش ورزی، رد پای آن کمتر دیده می شود. ویژگی هایی مانند تنوع و تکثر رشته های علمی، تعیین  مواد درسی و سرفصل های مشخص برای رشته های گوناگون، تحدید مدت تحصیل به دوره های چند ساله، امتحانات منظم و دوره ای، مدت کوتاه استفاده دانشجو از استاد و در عوض برخورد وی با استادان متعدد و…

وجود مزیت ها و مشکلات  گوناگون در هر دو روش، بسیاری از دلسوزان را بر این اندیشه واداشته بود که با تلفیق این دو روش، از مزیت های آنها استفاده کرده و از مشکلات آنها حتی المقدور بکاهند.

همین انگیزه باعث شد تا در سال های نخستین پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران، بتدریج موسساتی بوجود آیند که هدفشان استفاده بهینه از ظرفیت های بوجود آمده در فضای پیروزی انقلاب بود. نهادهائی مانند دانشگاه علوم اسلامی رضوی در مشهد، دانشگاه امام صادق علیه السلام در تهران و دانشگاه شیخ مفید در قم از این دست نهادها بودند. ویژگی عمده این موسسات تلاش در جهت ایجاد همزیستی و تلفیق میان دروس حوزوی و دانشگاهی و در نهایت تربیت نسلی است که بتواند نیاز رو به افزایش جامعه اسلامی نسبت به نیروهای  فرهنگی و انسانی متعهد و اندیشمند را فراهم کند و علاوه بر این روشی نوین در آموزش دانش های جدید و علوم حوزوی را به جامعه بنمایاند.

یکی از نمونه های قابل توجه در این زمینه  دانشگاه علوم اسلامی رضوی  مشهد است. این نهاد علمی در سال ۱۳۶۳ و همزمان با کنگره بین المللی حضرت رضا علیه السلام آغاز بکار نموده است. موسس این نهاد علمی، آیه الله واعظ طبسی، تولیت آستان قدس رضوی است. آستان قدس رضوی پس از پیروزی انقلاب اسلامی همواره تلاش نموده است تا سهمی به سزا در تربیت نیروی انسانی متخصص و متعهد برای جامعه اسلامی داشته باشد. تاسیس دو دانشگاه علوم اسلامی رضوی(در حوزه علوم انسانی و اسلامی) و امام رضا علیه السلام و ساخت صدها مدرسه و کتابخانه ونهادهای فرهنگی دیگر نشان از رویکرد مثبت آستان قدس رضوی به دانش ورزی و گسترش فرهنگ اسلامی دارد. به نظر می رسد بیان اجمالی برخی از مهمترین ویژگی های این محیط آموزشی مخصوصا در رشته حقوق، دارای نکات مفید و قابل استفاده ای باشد.

جمع دروس حوزوی و دانشگاهی

دانشگاه علوم اسلامی رضوی  هم اکنون در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در رشته های گوناگون علوم انسانی مشغول فعالیت است.

تحصیل در دانشگاه رایگان می باشد و به فارغ التحصیلان، مدرک مورد تائید وزارت علوم داده می شود. شاید مهمترین ویژگی که این مرکز را از نهادهای مشابه، متمایز می کند، تاکید مسئولین دانشگاه بر پررنگتر بودن صبغه حوزوی نسبت به چهره دانشگاهی آنست. ورودی های این مرکز می توانند طلابی باشند که حداقل پایه ششم حوزه را به اتمام رسانده اند و یا دیپلمه هائی که پس از تحصیلات دبیرستان وارد این دانشگاه می شوند.

برنامه درسی این دانشگاه از نظر تعداد واحدهای درسی، از دو بخش واحدهای حوزوی و دانشگاهی تشکیل شده است. به عبارت بهتر دانشجویان این دانشگاه به مانند یک طلبه رسمی حوزه، تمام دروس حوزوی متداول در حوزه های علمیه را  می گذرانند و از سوی دیگر واحدهای مصوب وزارت علوم برای رشته تخصصی دانشگاهی خود را نیز در طول مدت تحصیل به اتمام می رسانند. درس های حوزوی عموماً در ساعت های  صبح و درس های دانشگاهی در ساعات بعد از ظهر ارائه می شود. البته دروس دانشگاهی دارای استاد پروازی(معمولا از تهران) ماهی یک بار و به صورت فشرده در یک یا دو روز برگزار می شود.

بدین ترتیب برنامه کلاسی دانشجویان، برنامه ای متراکم است چرا که تقریباً تمام دروس حوزوی و دانشگاهی مربوطه توسط دانشجویان گذرانده می شود.

به دلیل گذراندن تمام دروس حوزوی مربوطه، دانشجویان این دانشگاه از همان ترم های نخستین، طلبه رسمی حوزه علمیه خراسان، محسوب شده و دارای پرونده رسمی و فعال در حوزه هستند. و از تمام مزایا و امکانات طلاب حوزه بهره مندند. و به موازات تحصیل دراین دانشگاه، پایه حوزوی آنها هم ارتقاء می یابد.

علاوه بر این، در هر رشته ای که دانشجو تحصیل کند، در مدرک پایان دوره، این عبارت درج می شود: نام برده واحدهای رشته فقه و مبانی حقوق را هم گذرانده است. بدین ترتیب دانشجو می تواند از مزایای دارندگان  مدرک رشته فقه و مبانی حقوق مانند شرکت در برخی از آزمون های حقوقی هم استفاده کند(مزیت اخیر، درباره دانشجویان رشته های غیر از حقوق-مثل ادبیات عرب و تاریخ و…- اهمیت بالایی پیدا می کند)

با این همه، هدف بنیان گذار این نهاد و مسئولین آن، تربیت فقهاء و حوزویانی است که علاوه بر تسلط و تبحّر درعلوم حوزوی، در برخی رشته های دانشگاهی هم  صاحب نظر باشند و بررسی تصمیمات و برنامه ریزی های این دانشگاه هم حکایت از حرکت در همین مسیر دارد. از باب نمونه دانشجو ملزم به رعایت رفتار و عرف موجود در میان طلاب حوزه های علمیه از جمله در باب پوشش متناسب است. از این رو موفقیت یا عدم موفقیت این موسسه را باید در راستای این هدف، بررسی نمود. یعنی تربیت حوزویان مسلط به برخی از رشته های دانشگاهی و در عین حال موفق از نظر تحصیلات حوزوی.

سنت حسنه مباحثه؛ میراث حوزه های علمیه

یکی از نهادهای آموزشی موفق نظام آموزش حوزوی، مباحثه درس ها می باشد. در این روش طلاب پس از فراگرفتن درس  روزانه، در قالب جمع های غالباٌ دو یا سه نفره، مطالب آنروز را مباحثه می کنند. بدین ترتیب که یکی از آنها به مانند استاد، درس را القاء می کند و دوستان وی اگر اشکالاتی به مطالب دارند، بیان می کنند و با مشارکت هم پاسخ را می یابند.  این کار خود نوعی  تمرین برای تدریس است و بدین ترتیب توانائی طلاب در تدریس افزایش پیدا می کند. علاوه بر این، دقت افراد در نکته یابی و توجه به اشکالات موجود در درس افزایش می یابد. از این رو بسیاری از طلابی که مباحثات موفقی داشته اند، می توانند همان درس فراگرفته شده را، در سال بعد تدریس کنند. با توجه به این مزیت ها، بزرگان حوزه از قدیم، تاکید خاصی بر انجام مباحثه داشته اند.

از بدو ورود نظام دانشگاهی به ایران، برخی در صدد بکارگیری مباحثه در دانشگاه ها بوده اند، ولی بهرحال هنوز این روش موثر جائی در دانشگاه های ما ندارد و متاسفانه دانشجویان صرفاٌ در صدد گذراندن واحد های خود آنهم با سرعت زیاد و در موارد بسیاری بدون کیفیت لازم هستند.

در دانشگاه علوم اسلامی رضوی با توجه به رویکرد حوزه-محوری، سنت مباحثه بسیار پررنگ و جدی وجود دارد. با این حال، چند سالی است که مباحثه دروس در قالبی جدید و با نظم بیشتری در دستور کار مسئولین دانشگاه قرار گرفته است. البته این روش فعلاً در مورد دروس فقه، اصول و ادبیات عرب، بکار می رود.

بر این اساس، دانشجویان مستعد و داوطلب کلاس های مختلف در طرح مباحثات ثبت نام می کنند. سپس گروه مربوطه دانشجویان واجد شرایط  را در گروه های مباحثه دو یا سه نفری، منظم می کند. برای هر یک از گروه ها، یکی از استادان متخصص در همان رشته، به عنوان استاد ناظر انتخاب می شود که وظیفه این استاد، نظارت بر انجام صحیح مباحثه از نظر شکلی و پاسخ به اشکالات علمی دانشجویان می باشد.

مباحثات بصورت منظم و متمرکز در ساعت و مکانی خاص برگزار می شود.(معمولا در ساعت های اولیه روز) و یک نفر ناظر بر روند کلی مباحثه گروه ها نظارت می کند. استادان ناظر هر گروه موظفند در پایان هر مباحثه روزانه علاوه بر ثبت غیبت یا تاخیر دانشجو، آنها را از نظر علمی  و آمادگی برای مباحثه، ارزایبی کرده و آنرا به گروه مربوطه، منتقل کنند.

بدین ترتیب مباحثه دروس در قالبی نو  و بصورت منظم در این دانشگاه انجام می شود و در همین مدت هم اثرات خود را نشان داده است. شاید در کمتر دانشگاه و حتی حوزه ای در سطح کشور شاهد این برنامه باشیم. بهرحال می توان این برنامه را یکی از ویژگی های اختصاصی دانشگاه علوم اسلامی رضوی دانست.

فضای معنوی و سلامت نفس؛ پیش شرط فعالیت علمی

اگرچه همجواری با مضجع شریف امام رضاعلیه السلام و اقامت در محل رفت و آمد فرشتگان(و مختلف الملائکه)، می تواند به تنهائی باعث تحولات روحی مثبتی در جویندگان علم شود، ولی این امر مانع از وجود فعالیت های فرهنگی موثری در دانشگاه نشده است.علاوه بر این برنامه دیگری که در سال های اخیر توجه بیشتری نسبت به آن شده است، بحث درس اخلاق است. متاسفانه درس اخلاق حتی در بسیاری از حوزه های علمیه هم از یک درس اصلی به درسی فرعی تبدیل شده است و گاهی هم برگزار نمی شود. در دانشگاه ها نیز که نیاز به مباحث اخلاقی بیشتر احساس می شود، در سایه بی توجهی پرسش برانگیز مسئولان دانشگاه های مختلف کشور، توجه به درس اخلاق کمرنگ است. تمام هم و غم دانشگاه های کشور معطوف شده است به ایجاد تعادل میان دخل و خرج دانشگاه و احیاناً کسب درآمد و بالا بردن آمار دانشجویان دانشگاه بویژه در مقاطع تحصیلات تکمیلی و نهایتاً افزایش کیفیت آموزشی  و در نتیجه ارتقاء رتبه آن(البته اگر آن دانشگاه وارد رتبه بندی بشود) و البته در این میان چیزی که اهمیت ندارد و نبود آن خللی به اعتبار دانشگاه وارد نمی کند، اخلاق است. چون در هیچ کجای دنیا بخاطر اخلاق انسانی و اسلامی دانشجویان یک دانشگاه، رتبه آنرا ارتقاء نمی دهند و در کشور ما هم بخاطر حاکم نبودن اخلاق در میان دانشجویان یک دانشگاه، مسئولین آن، توبیخ نمی شوند.

در دانشگاه علوم اسلامی رضوی با توجه به صبغه حوزوی آن، از همان بدو تاسیس به مسئله اخلاق توجه شده است. این امر در سال های اخیر مورد توجه بیشتری قرار گرفته است. بگونه ای که علاوه بر توصیه های اخلاقی و بیان احکام که هر روز پس از نماز ظهر و عصر توسط  حجه الاسلام و المسلمین حاج سید جعفر طباطبائی(از اساتید اخلاق مطرح مشهد) در مسجد دانشگاه برگزار می شود، هر هفته روزهای چهارشنبه،  پس از نماز ظهر و عصر درس اخلاق با حضور یکی از بزرگان، در مسجد دانشگاه برگزار می شود.

اگرچه حضور دانشجویان در این جلسه، الزامی نیست، ولی حضور گسترده در این برنامه، نشان از استقبال دانشجویان از مباحث اخلاقی دارد.

وضعیت رشته حقوق

یکی از رشته های موفق این دانشگاه، رشته حقوق آن است که در مقاطع کارشناسی، ارشد و دکتری دانشجو می پذیرد.

دانشجویان در هرسه مقطع باید دروس حوزوی متناسب با آن مقطع را بگذرانند. بنابراین اگر یک نفر با مدرک دیپلم وارد دوره کارشناسی این دانشگاه و با مدرک دکتری، فارغ التحصیل شود، در پایان علاوه بر بدست آوردن مدارک معتبر دانشگاهی، طلبه حوزه علمیه خراسان در مقطع درس خارج فقه و اصول خواهد بود.

به جهت وسواسی که دانشگاه  در گزینش دانشجو دارد، بر خلاف برخی دانشگاه ها با مشکل ازدحام دانشجو در کلاس های درس، مواجه نیست. همین امر علاوه بر تاثیر مثبتی که از جهت آموزشی دارد، در ایجاد رابطه صمیمی میان استاد و دانشجو نیز، بی تاثیر نیست.

 استادان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری، غالباً از استادان ممتاز کشوری و از دانشگاه های تهران، شهید بهشتی، علامه طباطبائی و … هستند. حضور این بزرگواران در دانشگاه فرصت خوبی برای دانشجویان فراهم می کند تا بتوانند از کلاس های با کیفیت بالای آموزشی استفاده کنند. برخی از استادان مطرح کشوری که در این دانشگاه، تدریس کرده یا می کنند عبارتند از: دکتر حسین آبادی، دکتر نجفی ابرندآبادی، دکتر اردبیلی، دکتر عابدیان، دکتر محقق داماد، دکتر ضیایی بیگدلی، دکتر زمانی، دکتر نیکبخت، دکتر جعفرزاده، دکتر دیهیم، دکتر میرمحمدصادقی، دکتر آخوندی، دکتر کوشا،دکتر کدخدایی، دکتر هادی صادقی، دکتر سیمائی صراف، دکتر پاسبان، دکتر آشوری، دکتر الماسی، دکتر امینی . همچنین مرحوم دکتر فخاری و دکتر سپهوند تا آخرین روزهای حیاتشان در این دانشگاه مشغول تدریس بودند. به این فهرست، مجموعه ای از بهترین اساتید حقوق دانشگاه های مشهد را نیز اضافه کنید.

همچنین دانشگاه از استادان بزرگوار دیگری به عنوان استاد مشاور و راهنما در تدوین پایان نامه های کارشناسی ارشد و دکتری استفاده می کند که ذکر نام آنها در این مجال نمی گنجد.

همچنین، دانشجویان حقوق دانشگاه رضوی در مقاطع کارشناسی و ارشد و دکتری از محضر بهترین اساتید حوزه علمیه خراسان استفاده می کنند. دانشجویان کارشناسی موظفند تمام دروس تا پایه ششم، کارشناسی ارشد تا اتمام کفایتین و دانشجویان دکتری، دروس خارج فقه و اصول را بگذرانند.

گرایش های مقطع کارشناسی ارشد حقوق این دانشگاه، عبارتند از حقوق خصوصی، حقوق جزا و حقوق بین الملل. در مقطع دکتری نیز در حال حاضر  دو گرایش حقوق خصوصی و حقوق جزا  وجود دارد و از سال آینده قرار است که در گرایش حقوق بین الملل نیزدانشجو پذیرفته شود.

یکی دیگر از نکات مثبت رشته حقوق دانشگاه علوم اسلامی رضوی،موفقیت فارغ التحصیلان این دانشگاه در ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر در دانشگاه های معتبر می باشد. درصد قبولی دانشجویان این دانشگاه در مقاطع بالاتر درصد بالائی است. بسیاری از فارغ التحصیلان کارشناسی  و کارشناسی ارشد این دانشگاه، در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاه هائی مانند شهید بهشتی، تهران، علامه طباطبائی، امام صادق علیه السلام، پردیس قم دانشگاه تهران، تربیت مدرس و… مشغول به تحصیل بوده و هستند. بسیاری نیز در خود این دانشگاه ادامه تحصیل داده اند.

از سوئی دیگر، کثرت حضور فارغ التحصیلان این دانشگاه در قوه قضائیه، نشان از درخشش این افراد در مشاغل قضائی و از سوئی دیگر، اعتماد قوه قضائیه به فارغ التحصیلان این دانشگاه دارد.

رشته حقوق دانشگاه رضوی دارای دو مجله با امتیاز علمی –پژوهشی با نام های آموزه های حقوق جزا و آموزه های فقه مدنی می باشد که به صورت فصل نامه، منتشر می شوند. همچنین، نشریه دانشجویی گفتمان حقوقی سال هاست که فعالیت می کند و موفق به کسب عناوینی در جشنواره های گوناگون ، شده است.

لازم به ذکر است که اخیراً و با اهتمام مدیر محترم گروه حقوق، جناب آقای دکتر سعیدی، انجمن علمی حقوق کار خود را آغاز کرده و در همین مدت کوتاه باعث ایجاد نشاط علمی در میان دانشجویان این رشته شده است.

وجود امتیازات گوناگون رشته حقوق این دانشگاه، از جمله تلفیق رشته حقوق با دروس حوزوی، استفاده از استادان متبحر بویژه در مقاطع تحصیلات تکمیلی و از همه مهمتر همجواری این مرکز علمی با مضجع شریف رضوی علیه السلام، باعث شده است که تحصیل در این مرکز، متقاضیان زیادی داشته باشد. البته سیاست دانشگاه در این مورد، مبتنی بر گزینش افراد با صلاحیت است اگرچه ممکن است که تعداد آنها زیاد نباشد.

نکته آخر

 با این همه توجه به چند نکته درباره روش آموزشی دانشگاه لازم به نظر می رسد

شاید عمده اشکال وارد به نظام آموزشی این دانشگاه، کثرت واحدهای درسی باشد. که آن هم بخاطر جمع شدن دروس حوزوی و دانشگاهی در کنار هم می باشد.  البته این امر نیز تماماّ بسته به نظر مسولین دانشگاه نیست. چرا که برای رسمیت و تائید مدرک دانشگاهی این نهاد، باید از واحدهای مصوب وزارت علوم تبعیت کرد و چون دانشجویان دانشگاه؛ طلبه رسمی حوزه علمیه هستند، باید دروس حوزوی را هم مطابق برنامه درسی حوزه بگذرانند. بهرحال افرادی که این دانشگاه را برای تحصیل انتخاب می کنند باید به این امور هم توجه داشته باشند.

به علت حجم زیاد واحدهای ارائه شده در مقاطع مختلف تحصیلی، فرصت مطالعات مرتبط با رشته های دانشگاهی از جمله حقوق، پژوهش های مرتبط و یادگیری زبان های خارجی ، کمتر در اختیار دانشجویان  قرار می گیرد. به همین دلیل پیشنهاد می شود که برای رفع این نقیصه، برای کارهای پژوهشی و آموزش  زبان وقت بیشتری اختصاص داده شود. اگرچه وجود مرکز پژوهش در دانشگاه رضوی که متولی برگزاری دوره های تربیت پژوهشگر یا تربیت مترجم بوده و چندین دوره موفق برگزار کرده از امتیازات این دانشگاه نسبت به سایر دانشگاه هاست اما اختصاص وقت بیشتر به مقوله پژوهش ضروری است.

امروزه در نظام های آموزشی پیشرفته دنیا در کنار امر آموزش به مسئله پژوهش هم توجه می شود. بویژه در مقطع تحصیلات تکمیلی باید اساس کار را بر پژوهش و تحقیق نهاد و از تمرکز توان دانشجو بر صرف گذراندن واحدها درسی جلوگیری نمود.

بنابراین مسئولین دلسوز دانشگاه باید به امر توجه ویژه ای داشته باشند.

نکته دیگر درباره دروس حوزوی ارائه شده به دانشجویان دانشگاه است. هم اکنون این دروس به صورت عمومی برای دانشجویان همه رشته ها ارائه می شود. برای استفاده بهتر از این ظرفیت می توان دروس حوزوی را برای دانشجویان حقوق ارائه داد که ارتباط بیشتری با موضوعات حقوقی داشته باشند. مثل دروس مربوط به معاملات و یا حدود و قصاص و…

بهرحال بحث تلفیق دروس حوزوی و دانشگاهی علی رغم گذشت دو دهه از آغاز بکار چنین موسساتی در ابتدای راه است و باید با همفکری خردمندان و صاحب نظران این حوزه، در جهت تحقق این آرزو حرکت نمود. به امید آنروز

*دانشجوی دکتری حقوق خصوصی دانشگاه علوم اسلامی رضوی
و طلبه دروس خارج فقه حوزه علمیه مشهد؛ مدرس دانشگاه



طبقه بندی: دانشگاه و دانشجو، حوزه علمیه و روحانیت ، گزارش،حوادث و اخبار حقوقی،
برچسب ها: ساختار دانشگاه علوم اسلامی رضوی، اساتید دانشگاه علوم اسلامی رضوی، پذیرش دانشگاه رضوی، وحدت حوزه و دانشگاه، شرائط تحصیل در دانشگاه رضوی، دانستنی های حقوقی، فهرست اساتید حقوق،
[ پنجشنبه 8 فروردین 1392 ] [ 10:16 ق.ظ ] [ مدرسه وکالت و تجارت ]
.: Web Themes By Ali Aminzadeh :.

درباره تارنما


www.rkz.ir
-----------------------------

سحرم دولت بیدار به بالین آمد
گفت برخیز که آن خسرو شیرین آمد
قدحی درکش و سرخوش به تماشا بخرام
تا ببینی که نگارت به چه آیین آمد

----------

آزادی بیان و ارائه فکر و عقیده از حقوق طبیعی هر انسان است.
این تارنما را ایجاد نمودم
تا آنچه از حقوق و تجارت در ذهن دارم
از عرصه اندیشه به میدان قلم بیاورم.
لذت تجارت به حدی است که فلسفه و سیاست روح مرا تعالی نمی دهد.
تجارت پایه و اساس
سعادت و خوشبختی هر جامعه است.
محمد بن عبدالله (ص) فرمود :
«اگر نان نبود،
ما نماز نمی خواندیم و روزه نمی گرفتیم».
تجارت را برگزیدم
تا دل و دین و دنیا نیز با من باشد.

روح الله خـلـجی

----------

Le régime juridique de l'Iran droit beaucoup à celui de la France. Le droit civil, le droit du commerce, le droit public, les notions utiles et fréquentes du droit pénal ainsi que les jurisprudences de la cour suprême de la France ont toujours été utilisés comme des modèles pour les juristes, les législateurs et les juges iraniens. L'école de droit et des affaires essaie d'introduire les lois et les jurisprudences françaises et promouvoir ainsi l'influence du régime juridique français sur celui de l'Iran
Rouhollah KHALAJI
Avocat et conseiller juridique

کلیپ هایی از روح اله خلجی
دوره های درسی روح اله خلجی
موضوعات

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات