FRGTWJTمدرسه وکالت و تجارت |نفت و اقتصاد|School of Law & Business
نفت , اقتصاد , تجارت بین الملل , شرکت های تجاری , بازرگانی بین المللی , مشاوره بازرگانی,مطالعات تخصصی حقوق تجارت,مقالات  
لوگوی ما

 مدرسه وکالت و تجارت

لطفا کد لوگوی وب را در وب خود قرار دهید. با تشکر
معرفی کتاب

کتاب مسئولیت مدنی شرکت های نفتی دولتی

کتاب اصول فقه مهارتی

کتاب جامع راهنمای اصول فقه




حجت الاسلام خلجی در گفت‌وگو با شفقنا:

پیام پیامبر(ص) در خطر بود و فاطمه(س) پیام اصلی را به آیندگان ابلاغ کرد


حجت الاسلام محمدتقی خلجی





شفقنا (پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه) - حضرت زهرا درست است که نتوانستند اسلام را به مرحله غدیر ببرند و امیرالمؤمنین را بر سر حکومت برگرداند، اما این اسلامی  را که داشت در سقیفه دفن می شد در معبر تاریخ و قضاوت انسان هایی که در طول تاریخ می آیند قرار داده و نشان دادند که اینها می خواستند چه بلایی را بر سر اسلام بیاورند.

حجت الاسلام و المسلمین محمد تقی خلجی یکی از محققان و خطیبان حوزه علمیه قم است که تاکنون بیش از 15 اثر در زمینه های تاریخ، فلسفه و اخلاق تالیف کرده و یکی از آثار خود را به شرح خطبه های حضرت زهرا(س) اختصاص داده است.

از حجت الاسلام خلجی درباره "نقش حضرت زهرا سلام الله علیها در رفع جهل از جامعه" پرسیدیم. او در گفت وگو با شفقنا، نسبت به رویکرد برخی از مداحان، نویسندگان و گویندگان اعتراض می کند و معتقد است که برخی از اشعار منتشر شده از حضرت زهرا یک زن "توسری خور" می سازد درحالی که مظلوم بودن با توسری خور بودن متفاوت است.

این محقق حوزه علمیه حضرت زهرا(س) را مدافع پدر می نامد و می گوید: قبل از رحلت جان پیغمبر در خطر بود اما بعد از رحلت، پیام پیامبر در خطر است و پیام پیامبر مهمتر از خود پیامبر است.

متن گفت وگوی شفقنا با حجت الاسلام خلجی را در ادامه می خوانید:

* شاخصه های بارز جامعه قبل از رحلت حضرت رسول(ص) چیست؟

خلجی: بررسی وضعیت جهانی آن دوره بسیار مفصل است و ما می توانیم این اطلاعات را از کتاب هایی که در این زمینه نوشته شده به دست بیاوریم. ولی اجمالاً در عربستان شرک و سرمایه داری حاکم بوده و عده زیادی از مردم در فقر و بدبختی بوده اند. گروه اندکی از ثروت برخوردار بودند و در سایه بت ها زندگی خودشان را تأمین می کردند و مهمتر از همه این که در آن شرایط به طور کلی زن هیچ ارزشی و جایگاهی نداشت. قرآن می گوید وقتی به کسی بشارت داده می شد که خداوند به شما دختر داده، آن شخص چهره اش برافروخته و تیره می شد و از بین مردم بیرون می رفت و در یک گوشه ای به فکر فرو می رفت که من چه کار کنم؟ خودش را بر سر دو راهی می دید که "با ذلت بزرگش کنم یا در دل خاک پنهانش کنم؟" در چنین شرایطی که بت پرستی رایج بود، فقر بیداد می کرد، ارزش های انسانی پایمال شده و انسان ارزشی نداشت به خصوص زن هیچ جایگاهی نداشت، سر و کار مردم با شمشیر، غارت، دزدی، جنگ و ستیز بود، پیامبر برای مبارزه با شرک و کفر مبعوث شد. بیست و سه سال پیغمبر زحمت کشیده و رسالتش را تکمیل کرده تا این وضع را تغییر دهد و حضرت زهرا سلام الله هم در چنین جامعه ای زیسته و شاهد این تلاش های پدر بودند.

حالا که پیغمبر از دنیا رفته آنهایی که منتظر بودند که پیغمبر از دنیا برود وارد صحنه شدند تا دست کم دعوت پیغمبر را تحریف کنند. شرایط به قدری سخت شده؛ پیغمبر با شرکی که عریان بود مبارزه می کرد، با کفری که برهنه بود مبارزه می کرد، اما بعد از اسلام این شرک و کفر زیر پوشش اسلام بود؛ به نام اسلام، زیر پوشش اسلام، علیه اسلام. اینجا آنهایی که نسبت به اسلام احساس مسئولیت می کردند و دارای تعهد بودند که یکی از آنها حضرت زهرا سلام الله علیهاست کارشان بسیار کار مشکلی است. یک انسان با دشمنی که شمشیرش را از رو کشیده مبارزه می کند و یک موقع با دشمنی که لباس دوست به تن کرده و این خیلی خطرناک است لذا حضرت زهرا در شرایط بسیار سختی بود.

اولین انحرافی که به وجود آمد در سقیفه بود. وقتی امیرالمؤمنین را کنار گذاشتند به این نتیجه رسیدند که حضرت را از لحاظ سیاسی، از لحاظ اجتماعی خلع سلاحش کردند، باید از نظر اقتصادی هم خلع سلاح بشوند و اولین کاری که انجام دادند مسئله فدک بود.

* برگردیم به قبل از رحلت. با توجه به وجود حضرت رسول و شخصیت های علمی که در آن زمان بودند حضرت زهرا(س) در آن جامعه چه نقشی برای رفع جاهلیت داشتند؟

خلجی: ایشان در کنار پیغمبر بودند. از آن موقع که مادرشان از دنیا رفتند همیشه کنار پیغمبر بودند. آن حمایتی که حضرت خدیجه با پیغمبر اسلام داشت،حضرت زهرا ادامه دادند؛ مثلاً وقتی حضرت کودک بودند گروهی از مشرکین کثافات را روی حضرت خالی می کنند و حضرت زهرا با آن دست های کوچکشان سر پدر را تمیز می کنند و پدر را نوازش می دهند و همراه پدر هستند. اینها همه در واقع در آن مسیری است که پیغمبر دارند حرکت می کنند.

* بنابراین ایشان نقش مستقلی برای رفع جعل از جامعه ندارند.

خلجی: در زمان پیغمبر در ارتباط با خانم ها نقش مستقل داشته اند. یعنی در واقع دعوت پیغمبر را هم ایشان تبلیغ می کردند. کاری که آن روز از حضرت زهرا(س) برمی آمد همین بود. تا آخرین لحظه زندگی شان در مبارزه ها همیشه پشتیبان پیغمبر و حضرت امیر بودند؛ مثلاً در خود همین قضیه مبارزه با خلیفه و استیضاح خلیفه.

* این موارد بعد از رحلت است. قبل از رحلت چه نقشی داشتند؟

خلجی: قبل از رحلت هم همین است. قبل رحلت هم در مبارزات پیغمبر همراه ایشان بودند.

* اساساً در جامعه ای که زن را نپذیرفته و نقش اجتماعی به زن نمی دهد شخصیتی مثل حضرت زهرا (س) می تواند تأثیر گذار باشد؟

خلجی: بله! می بینیم که پیامبر از ایشان تجلیل می کند؛ نه به خاطر اینکه دخترش است و الا پیغمبر که دخترهای دیگر هم دارد. به خاطر اینکه حضرت زهرا یک شخصیت اجتماعی تأثیرگذاری بودند لذا از ایشان تعریف می کردند. شیخ عباس قمی درباره ایشان  می گوید که «و کانت أشبه الناس کلاماً و حدیثاً برسول الله» یعنی وقتی که سخن می گفت، گویی پیامبر سخن می گوید. گویی زبان پیغمبر در کامشان است. یعنی در واقع شبیه پیغمبر بوده اند. کارهای پیغمبر را می کرده اند. بی جهت نبود که به ایشان "ام ابیها" می گفتند. ام ابیها معنایش این است که در حق پیغمبر نقش مادری دارد. وقتی کسی در میدان جنگ مبارزه می کند به پشتیبانی نیاز دارد و حضرت زهرا یکی از پشتیبانهای پیغمبر اسلام بوده اند.

* یعنی شما معتقدید که حضرت در رفع جهل از جامعه بیشتر نقش دوم را داشته اند؟

خلجی: نسبت به زن ها نقش اول را داشته اند؛ ولی نسبت به مردها نقش دوم را داشتند چون هیچکس نقش پیغمبر را نداشته است. پیغمبر نقش اول را داشتند. ولی بعد علی بن ابیطالب و حضرت زهرا(س) بودند.

* اینکه حضرت زهرا(س) نقش دوم را داشتند به چه دلیلی است؟ به واسطه فضای جامعه جاهلی است؟

خلجی: جامعه جاهلی یکی از دلایل است. خود حضرت زهرا دارای شخصیتی بوده که نمی توانسته آن شرایط را تحمل کنند لذا با آن شرایط مبارزه می کردند و پیغمبر هم که از او تجلیل می کرده در واقع از زن در جامعه آن روز تجلیل می کردند.

* اگر فضای جامعه به گونه ای بود که زن را به عنوان یک شخصیت اجتماعی می پذیرفتند آیا حضرت زهرا(س) نقش اول برای رفع جهل از جامعه را برعهده می گرفتند؟

خلجی: بله! همین کار را هم کرده اند. نقش اول را هم داشته اند.

* کجا؟

خلجی: زن ها در همه چیز به ایشان مراجعه می کردند. در یاد گرفتن دین به ایشان مراجعه می کردند. حضرت هم در همان قلمرویی که در اختیارش بوده تبلیغ دین می کردند؛این نقش بسیار مهمی است؛ یعنی نیمی از نقش پیغمبر را ایفا می کردند؛ چون نیمی از هر جامعه ای زن ها هستند و آن روز امور زن ها را حضرت زهرا تبیین می کردند.

* در این تعلیم و آموزش جامعه حضرت چه روشی را انتخاب می کردند؟

خلجی: به همان روش پیامبر. روش پیغمبر را قرآن بیان می کند. حکیمانه برخورد می کردند. به اصطلاح با موعظه برخورد می کردند. با خطابه برخورد می کردند. با هر گروهی متناسب با همان گروه برخورد می کردند. وظیفه حضرت زهرا آن روز این بود که زنهایی را که به اسلام گرایش پیدا می کنند با تعالیم اسلامی آشنا می کردند ولذا مرجع مراجعات زنهای مسلمان بودند. رفتار حضرت زهرا در زندگی شخصیشان به عنوان یک مادر، به عنوان یک همسر بهترین الگویی بوده که از آن می توانسته اند درس بگیرند؛یعنی زنها می توانستند از حضرت علاوه بر درسهای تئوری درسهای عملی هم بگیرند.

* این جامعه قبل از رحلت و بعد از رحلت چه تفاوتی می کند؟

خلجی: قبل از رحلت تمام تلاش مسلمان ها این بوده که در مقابل کفر و شرک بایستند و این دعوت را نشر بدهند؛ اما بعد از رحلت پیغمبر اسلام شرایط به طور کلی عوض می شود. دیگر بحث دشمن بیرون از دنیای اسلام نیست. در داخل مسلمان ها مشکلات به وجود می آید. یک عده ای از خود مسلمان هایی که کنار پیغمبر بودند، به خاطر قدرت طلبی در مقابل حق جبهه می گیرند اما با نقاب اسلام و شرایط بسیار سخت تر می شود.

* روش حضرت زهرا(س) در این شرایط جدید چیست؟

خلجی: در این شرایط طبیعتاً مسوولیت حضرت زهرا هم عوض می شود. یعنی دیگر نمی تواند مثل دوره پیغمبر عمل کند. در دوره پیغمبر بیشتر کار منزل را انجام می دادند و مشغول تربیت بچه ها بودند و زنها در همان محیط خانه با او در ارتباط بودند و مسایل دینیشان را می آموختند؛ اما در شرایط بعد از رحلت مهمترین نقش را حضرت زهرا داشتند.

* این نقش، نقش مبارزاتی است یا نقش آموزشی؟

خلجی: هر دو. هم مبارزه کردند و هم آموختند؛ یعنی هم آموختند که اگر در یک شرایطی اسلام یا حقیقت یا حق یا عدالت یا آزادی در معرض خطر قرار گرفت این تنها مردها نیستند که بایستی در مقابل آن بایستند و مبارزه کنند. زنها به خصوص اگر مردها نتوانند قیام کنند باید علم حق طلبی را بر روی دوش بگیرند. حضرت مستقیماً با مردم حرف می زنند و مردم را آگاه می کنند.  می خواهد به مردم بفهمانند که چه بلایی دارد به سر اسلام می آید. این کار بسیار مهمی است؛ چون نظام زمان پیغمبر، نظام قبیله ای بود. این قبیله ها محورشان پیغمبر اکرم بودند. بعد از پیغمبر اسلام باز همان نظام قبیله ای دارد شکل می گیرد. وقتی که نظام قبیله ای رشد پیدا کرد آن مدینه النبی که پیغمبر درست کرده به مدینه العرب تبدیل می شود و مسئله ارتجاع عرب مطرح می شود. چیزی که اسلام با او بیست و سه سال مبارزه کرده دوباره می خواهد بازگردد. در چنین شرایطی حضرت زهرا تصمیم می گیرند خودشان مستقیم و بی واسطه و بیرون از محیط خانه به روشنگری بپردازند.  گاهی مداح ها و روضه خوان های بی سواد مطالبی را می گویند که دون شخصیت حضرت زهراست. کسی که برای مبارزه آن هم با یک قدرت تازه نفس آماده می شود طبیعتاً می داند که مشکلاتی دارد و این مشکلات را پذیرفته که وارد صحنه شده است. حضرت علی(ع) به خاطر شرایط ایجاد شده چاره ای جز سکوت نداشتند و اینجا بود که حضرت زهرا (س) این رسالت را به دوش گرفتند.

* حضرت از چه ابزاری برای آگاه سازی جامعه بهره بردند؟

خلجی: حضرت مناسب ترین مکان برای یک نطق تاریخی را انتخاب می کنند. مناسب ترین مکان برای ایراد این نطق تاریخی مسجد پیامبر بود؛ چون در آن موقع همه کارهای سیاسی، اقتصادی، اجتماعی اصولاً کارهای توده مردم که مربوط به امور مسلمان ها بوده در مسجد انجام می گرفته است. زمانی را انتخاب کردند که آن زمان در واقع اگر اقدام نکرده بودند بساط اسلام برچیده می شد؛ یعنی بسیاری از مبانی اسلام تحریف می شد و اسلام محو می شد.

حضرت زهرا درست است که نتوانستند اسلام را به مرحله غدیر ببرند و امیرالمؤمنین را بر سر حکومت برگرداند، اما این اسلامی  را که داشت در سقیفه دفن می شد در معبر تاریخ و قضاوت انسان هایی که در طول تاریخ می آیند قرار داده و نشان دادند که اینها می خواستند چه بلایی را بر سر اسلام بیاورند. وقتی اعلام کردند که می خواهند در مسجد با خلیفه مستقیماً سخن بگویند، این خبر در کل مدینه پیچید. از هر سوی مدینه مردم هجوم آوردند. چه شده است که دختر پیغمبر امروز می خواهد با خلیفه آن هم در مسجد در حضور مسلمانها حرف بزند. در واقع برای مردم قابل تحمل نبود که در جایی که تاریخ حضور دارد آنها غایب باشند. می خواستند بدانند فاطمه حرفهایش چیست. چه می خواهد بگوید. آن هم فاطمه ای که پیغمبر در آن بیست و سه سال خیلی از ایشان تجلیل کرده اند. کجا از ایشان تجلیل کرده اند؟ در همین مسجد، بالای همین منبر. مثلاً شما ببینید در یک تکه ای از خطبه اش می گویند: «اعلموا أنی فاطمه و أبی محمد» بدانید که من فاطمه ام و پدرم محمد(ص) است. مگر مردم نمی دانستند حضرت کیست؟ مگر نمی دانستند دختر پیغمبر اکرم است؟ پیغمبر با تعبیر فاطمه از بالای همین منبر از او تعریف کرده  و گفته که هر کس فاطمه از او ناراضی باشد پیغمبر هم از او ناراضی است و هر کس پیامبر از او ناراضی باشد خدا هم از او ناراضی است. بنابراین کسی که مورد خشم و غضب الهی است از مسیر اسلام منحرف شده است.

نحوه آمدن حضرت به مسجد یکی از شیوه های بسیار تأثیرگذار در آگاه کردن مردم است. شخصیتی می خواهد در یک جمع مهمی سخنرانی کند، یک عده ای اطرافش را می گیرند یک عده ای از خانم های جوان از بنی هاشم یا از زنانی که همفکرش بودند اطراف حضرت را گرفتند و حضرت با پوششی که سر تا پا بود با شتاب به مسجد رفتند. گویی پیغمبر از غار حرا سرازیر شده و برای انذار مردم آمده است. حضرت زهرا هم برای انذار مردم می رود و می گوید این جامعه گرفتار نفاق شده، این حاکم شایستگی ندارد که در جای پیغمبر قرار بگیرد. به قدری با شتاب می رفته اند که دامنه چادرشان به پایشان می پیچید؛ یعنی به گونه ای حرکت می کردند که توجه همه بینندگان را به خودش جلب کند که چه شده که فاطمه با این سرعت و با این شیوه و در جمع این زنان می خواهد به مسجد بروند. وقتی که می آید وارد مسجد می شود پرده ای سفید بین ایشان و بین مردم و خلیفه می کشند. از پشت پرده صحبت می کنند. همه مردم می دانستند فاطمه چه شخصیتی است لذا اول حضرت یک آه عمیقی می کشند و با همین آه عمیق اشک مردم جاری می شود. حضرت سخنرانی خودش را شروع می کنند. یک سخنرانی نغز و پرمغز. یک سخنرانی فوق العاده فاخر. یک سخنرانی که به لحاظ ادبی و بلاغی و به لحاظ آرایه‌های لفظی فوق‌العاده در اوج است. درست ردیف کلمات حضرت امیر است. خطبه حضرت از مهمترین آثار ارزشمند اهل بیت پیغمبر اسلام است. حضرت زهرا در یک سخنرانی در یک فرصت بسیار محدود در یک شرایط بسیار سخت با اینکه فوق العاده احساسی اند و گذشته از اینکه زن هستند و احساساتشان قوی است سخنرانی فوق العاده منطقی و حکیمانه کرده اند. این خیلی مسئله مهمی است. خیلی برهان ها و استدلال های قوی نقلی و عقلی در این خطابه اش مطرح کرده اند. هم محتوای سخنرانی فوق العاده غنی است هم تعابیری که در این سخنرانی حضرت زهرا به کار برده اند در اوج فصاحت و بلاغت است. نهج البلاغه کتابی است که در بلاغت بعد از قرآن بی نظیر است ولی سخنرانی حضرت زهرا به لحاظ بلاغت و محتوا ردیف سخنان امیرالمؤمنین است. هیچ چیزی از او کم ندارد.

حضرت در خطابه خود به مردم  خطاب می کنند. اصلاً به خلیفه کاری ندارند. می گوید شما بندگان خدا هستید بندگی خدا مسئولیت‌آور است. باید در قبال سرنوشت خودتان و سرنوشت جامعه تان احساس مسئولیت کنید. شما پرچم های برافراشته تابلوهایی هستید که در جاده ها نصب می کنند برای اینکه راه را گم نکنند. شما مسلمانان تک تک به منزله تابلوهای مجسم اسلام هستید که هر کس به شما نگاه کند باید اسلام را بیاموزد. اسلام را در شما ببیند. شما کسانی هستید که وحی الهی را از پیغمبر شنیده اید. شماها کسانی هستید که امین پیغمبر بوده اید. پیغمبر این رسالت را به عنوان یک امانت در اختیار شما گذاشته است. شما موظفید این رسالت را این پیام پیامبر را به آیندگان ابلاغ کنید.

قبل از رحلت جان پیغمبر در خطر بود اما بعد از رحلت، پیام پیامبر در خطر است و پیام پیامبر مهمتر از خود پیامبر است. برای همین وقتی پیامبر می خواستند از دنیا بروند حضرت زهرا گریه می کنند. پیغمبر اکرم می گویند دخترم برای چه گریه می کنی؟  پدر شما هم مثل بقیه پیغمبرها آمده اند رسالتشان را به پایان رسانیده اند، وظیفه شان را انجام داده اند و بعد هم به جوار رحمت الهی می روند. مرگ یک حقیقتی است که همه می چشند بنابراین شما نباید گریه کنید و ناراحت شوید. اکنون رسالت پیامبر در خطر است. همه زحمت هایش در خطر است. این است که مسئولیت فاطمه بعد از رحلت خیلی زیاد است. فوق العاده است. بعد حضرت وقتی می گویند عبودیت و مسئولیت دوشادوش یکدیگرند. اگر واقعاً شما مدعی بندگی خداوند هستید باید احساس مسئولیت کنید. باید مسلمانان بدانند بندگی خدا صرفاً عبادت نیست. انسان که خداوند را بندگی می کند باید در مقابل خلق خدا هم احساس مسئولیت کند؛ یعنی هم خدا را بپرستد و هم پرستار بندگان خدا باشد. حضرت در آن خطبه از عدالت سخن گفته اند و حرفی را زده اند که هیچ فیلسوف عدالتخواهی در طول تاریخ بشر چنین سخنی را نگفته است. تعریف کرده اند به آثار عدالت. اگر عدالت در جامعه پیاده شود دلها همه در یکردیف قرار می گیرند. انسانها دلهایشان به هم راه پیدا می کنند و با هم متفق می شوند و با هم مهربان می شوند. همه بلاهایی که تبعیض و ظلم و بیداد وجود دارد اینها همه از بین می روند. تعبیر به قدری ظریف است که همه بزرگان تفکر در مقابلش کرنش می کنند. آن هم در آن شرایطی که معروف است خانه شان را آتش زدند، کتک خورده است، پدرش را از دست داده است، شوهرش آن طور مورد اهانت قرار گرفته است، بچه هایش مورد اذیت واقع شده اند، در یک شرایط بسیار سخت روحی بیایند و مثل یک انسانی که در حالت عادی است حرف بزنند، حرفی که ما تازه اگر حرف هایشان را بفهمیم.

* سخنان به این ظرافت چگونه می تواند در جامعه جاهلی که پیام رسالت را از شخص پیامبر نگرفته اند، موثر باشد؟

خلجی: خود قرآن  یا کلمات امیر المؤمنین در جامعه جاهلی بیان شده است. عرب جاهلی نقاط قوت هم داشته است. پیغمبر این آیات را بر آنها خوانده است. در مواضع مختلف در مواقع مختلف در زمانه ای مختلف پیغمبر این آیات قرآن را تلاوت کرده، قرآن را به مردم آموخته، مردم با قرآن آشنایند و لذا حرفهای حضرت فاطمه را خوب می فهمند. دیگر اینکه مخاطبان حضرت زهرا مردم همه زمانها بودند. این حقیقت ورای زمان و مکان است.  زمان و مکان در آن حقیقت از این جهت دخیل است که در آن زمان صادر شده است. لذا مخاطبان حضرت زهرا هم خلفا هستند و  هم مردم مدینه و هم تاریخ.

* خطبه چقدر توانست جامعه را از جهل نجات دهد؟

خلجی: همین خطبه های امیرالمؤمنین، خطبه های حضرت فاطمه و قرآن مجید سبب  تربیت شخصیتهای برجسته علمی در دامن اسلام شد. مولانا یک شخصیت برجسته اسلامی و صاحب مثنوی است. این مثنوی را از کجا گرفته است؟ این معارفی که در مثنوی است از کجاست؟ خودش می گوید من هرچه دارم از حضرت علی دارم.

"ای علی که جمله عقل و دیده ای

شمه ای واگو از آنچه دیده ای

یا بگو تو آنچه عقلت یافته است

یا بگویم آنچه بر من تافته است

از تو بر من تافت چون داری نهان

می فشاری نور چون مه بی زبان"

پس شخصیت های برجسته ای مثل ابوذر، سلمان، مقداد، امام حسن، امام حسین کجا تربیت شدند؟ در سایه پیغمبر و قرآن و حضرت زهرا و حضرت علی. یک تمدن بزرگی را اینها پایه گذاری کردند. این خطبه حضرت فاطمه و نهج البلاغه، تئوری تمدن اسلامی اند.

* اگر الآن حضرت زهرا در قید حیات بودند چه روشی را برای رفع جهل از جامعه انتخاب می کردند؟

خلجی: کاملاً شرایط فعلی را مراعات می کردند. در مورد حکومت امام زمان(عج) آنچه بیان شده برقراری عدالت است. اما به چه شکلی حکومت می کنند؟ ما در روایاتمان نداریم به چه شکلی حکومت می کند فقط می گوید به عدالت حکم می کنند. زندگی شخصی شان مشخص است. کرامت انسانها حفظ می شود. آزادی انسان ها حفظ می شود. مدینه فاضله ای که بشریت در انتظارش است تأسیس می شود. اما به چه شیوه ای می خواهد این کار را انجام دهد؟ علی بن ابی طالب(ع) اگر امروز می خواستند حکومت کنند به شیوه 1400 سال پیش حکومت نمی کردند. قطعاً شیوه هایی که امروز عقل پسند است انتخاب می کردند. اگر حضرت زهرا (س) امروز بودند از همه امکاناتی که می شود در مسیر دعوت الهی استفاده کرد استفاده می کردند.

* رسالت امروز ما در رابطه رفع جهل از جامعه با توجه به آموزه های حضرت صدیقه طاهره چیست؟

خلجی: رسالت امروز ما این است که این آموزه ها را به مردم تعلیم بدهیم. این آموزه ها را برای مردم بازگو کنیم و شخصیت واقعی حضرت زهرا را ارائه دهیم. شخصیتی که به عنوان الگو است؛ نه آن زنی که فقط بین در و دیوار بود و نه آن زنی که فقط  کتک خورد. این زن که نمی تواند الگو باشد. آن زنی که این همه معارف دارد زندگی شخصی شان، عبادتشان، همسرداری شان، فرزند تربیت کردنشان و مبارزاتشان باید به جامعه شناسانده شود.

زن امروز نه می خواهد مثل زنان قدیم باشد، نه مثل زنهای بزک کرده باشد. می خواهد یک زن مسلمان روشن آگاه عفیف باشد. بهترین الگویش حضرت زهراست. یک حدیثی از امام امیرالمؤمنین است که تکلموا تعرفوا حرف بزنید تا شناخته شوید. وقتی که کسی دهان باز می کند و زبان به سخن می گشاید می توانید قضاوت کنید که چه شخصیتی دارد. خود امیرالمؤمنین مصداق همین حرفشان هستند. ما از کجا می فهمیم ابن سینا یک شخصیت متفکری بوده است؟ از آثاری که از او مانده است. در جمهوری اسلامی فرصت خیلی خوب پیش آمد برای اینکه این معارف به دنیا ابلاغ شود. اما ما چی پخش می کنیم؟ امیرالمؤمنین بزرگترین مظلوم تاریخ است. مظلوم یعنی شایسته بود که علی حاکم این انسان شود. معارف علوی در جهان حکومت کند. مردم بر آن اساس زندگی خودشان را سامان بدهند. وقتی آن حضرت کنار گذاشته می شود مظلوم می شود. امام رضا واقعاً غریب است؛ یعنی ناشناخته است. ما چیزی از امام رضا نمی دانیم. ما چیزی از حضرت زهرا نمی دانیم. ما اگر بخواهیم همین معارف حضرت زهرا را به مردم بگوییم یک دانشگاه است. مسائل سیاسی، اقتصادی و معرفتی دارد. من تعبیرم این است که حضرت زهرا در خطبه خود آموزه های بعثت را دوباره بازخوانی کرده اند تا تاریخ بداند که ما رسالتمان چه بوده است. بنابراین ما امروز وظیفه مان این است که با این آموزه هایی که از حضرت زهرا(س) در اختیار داریم و به اضافه سیره عملی حضرت زهرا (س) جامعه مان را بسازیم. هر انسانی که می خواهد کرامت و آزادیش محفوظ باشد وخودش را به تعالی برساند، باید از این آموزه ها درس بگیرد و ما موظف هستیم که این درسها را امروز به دنیا ابلاغ کنیم. حداقل به جامعه و جوانان خود ابلاغ کنیم.

گفت وگو از محمد علی خرمی





طبقه بندی: حوزه علمیه و روحانیت ، وکالت نیوز،
برچسب ها: حضرت زهراء، حضرت فاطمه (س)، شفقنا، خبرگزاری بین المللی شیعه، محمدتقی خلجی، شناخت حضرت زهراء، ایام فاطمیه،
[ جمعه 29 اسفند 1393 ] [ 01:05 ب.ظ ] [ مدرسه وکالت و تجارت ]
.: Web Themes By Ali Aminzadeh :.

درباره تارنما


www.rkz.ir
-----------------------------

سحرم دولت بیدار به بالین آمد
گفت برخیز که آن خسرو شیرین آمد
قدحی درکش و سرخوش به تماشا بخرام
تا ببینی که نگارت به چه آیین آمد

----------

آزادی بیان و ارائه فکر و عقیده از حقوق طبیعی هر انسان است.
این تارنما را ایجاد نمودم
تا آنچه از حقوق و تجارت در ذهن دارم
از عرصه اندیشه به میدان قلم بیاورم.
لذت تجارت به حدی است که فلسفه و سیاست روح مرا تعالی نمی دهد.
تجارت پایه و اساس
سعادت و خوشبختی هر جامعه است.
محمد بن عبدالله (ص) فرمود :
«اگر نان نبود،
ما نماز نمی خواندیم و روزه نمی گرفتیم».
تجارت را برگزیدم
تا دل و دین و دنیا نیز با من باشد.

روح الله خـلـجی

----------

Le régime juridique de l'Iran droit beaucoup à celui de la France. Le droit civil, le droit du commerce, le droit public, les notions utiles et fréquentes du droit pénal ainsi que les jurisprudences de la cour suprême de la France ont toujours été utilisés comme des modèles pour les juristes, les législateurs et les juges iraniens. L'école de droit et des affaires essaie d'introduire les lois et les jurisprudences françaises et promouvoir ainsi l'influence du régime juridique français sur celui de l'Iran
Rouhollah KHALAJI
Avocat et conseiller juridique